Real Life (o)-vanor

Veckans Real Life-utmaning hos Yohanna handlar om vanor och ovanor. Vad gör vi för ”annorlunda och konstiga” saker utan att kanske egentligen tänka på det eller har vi kanske ”fåniga idéer” om att göra si eller så (typ inte gå på A-brunnar och sådant). Yohanna är alltså nyfiken på våra vanor och framför allt ovanor.


Har funderat lite på om jag har några sådan där ”måste-göra-saker” men kan inte direkt komma på några. Kan kanske vara så att det är sånt som jag gör utan att själv reflektera över det förstås…


Vanor däremot har jag nog en hel del och gör ganska mycket på rutin. Men det är väl för att livet ska fungera som det är så tror jag. Om man tar en vanlig vardagsmorgon som exempel så sker allt jag gör nästan exakt på samma minut varje morgon. Lite konstigt egentligen, men det är sällan det skiljer på tiden då jag kommer ut i köket för att äta frukost. Är sedan klar på samma klockslag varje morgon och då är det dags att borsta tänderna och så där. Men detta är väl en rutin för att få tiden att stämma eftersom jag har en buss-tid att passa. Ändå lite konstigt att det varje dag tar exakt samma tid. Men är man vane-människa så är man. Är nog därför som jag njuter av mornarna lite extra när man är ledig och inte behöver styras av klockan.


Sen är det ju där med att kolla att man låste dörren när man går hemifrån, drog jag verkligen ur sladden till strykjärnet/toastmastern? Men det är väl ganska vanliga funderingar hos flera av oss. Jag brukar försöka tänka för mig själv ”Nu låser jag dörren” eller ”Nu drar jag ur sladden” för att på så sätt försöka memorera att jag faktiskt har gjort det. Och det har väl aldrig hänt när man har gått tillbaka för att kolla att dörren har stått olåst eller sladden kvar i uttaget?!


(bilder via Google)


En annan grej som jag kom på nu som jag oftast gör när det är jag som går hemifrån och ingen annan är kvar där hemma: jag brukar kolla så att kranarna är avstängda och vridna åt kallvattenhållet…


(bild via Google)


Dumt att börja tänka för mycket för då kanske jag kommer på en massa tokiga saker som jag gör! Så härmed avslutar jag veckans Real Life!



Kommentarer
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Ha ha ja kanske dumt att börja tänka FÖR mycket. Och visst har du rätt, det är inte ofta som det händer att dörren verkligen är olåst när man går tillbaka för att kolla.

Återkommer ikväll med sammanställningen.



Hälsningar

Yohanna

2012-02-22 @ 10:22:47
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Miriam

Ja vi har nog alla våra små egenheter! Som vi inte ser själva eftersom det är vår vardag. Och ju mer man läser dessa inlägg så anser man sej ju vara en i en stor skara som har liknande "problem"=)

Kram Kram Miriam

2012-02-22 @ 13:20:27
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

God Afton!

Då var veckans sammanställning klar:

http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/february/sammanstallning-av-real-life-ovanor.html



Jag tackar så mycket för deltagandet och hoppas på nästa.



Hälsningar

Yohanna

2012-02-23 @ 00:38:10
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Ann-Mari

Jag har också tänkt på detdär med morgonrutinerna, och hur precis den inre klockan är...min ena katt kan också mina morgonrutiner och är steget före mig :-)

ha en fin dag

Ann-Mari


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0