Real life: Jultraditioner

I veckans Real Life hos Yohanna handlar det om jultraditioner. Jag vet att julen är stor och viktig för väldigt många men så är det verkligen inte för mig. Det är nog så att vi i min familj inte har haft det så uppschasat och stressigt kring jul som så många andra har (i alla fall inte som jag kan minnas, men kanske att mamma ser annorlunda på det…). De senaste åren så har julfirandet för min del varit olika år från år och det har varierat en hel del och det har fungerat bra det också. Och som sagt så är jag ingen större julfantast även om jag kan tycka att allt runt omkring är mysigt i lagom dos.


MEN vi har en tradition i familjen som jag hoppas kommer leva kvar många år till, kan inte minnas någon jul då vi inte har haft vår tradition: Vi samlas hemma hos mamma och pappa kvällen 23 december för att äta mammas julbord! Visst är det så att mammas julbord alltid är bäst?! Det är ju liksom det som man är uppvuxen med!


En tradition som alltså så länge jag kan minnas har utförts där hemma. Anledningen till att vi äter mammas julbord 23 december grundar sig nog i sen den tiden då vi var små och vi på julafton åkte runt på olika håll för att fira jul. Vill minnas att vi började dagen med julbord och tomte hos farmor och farfar för att sedan åka till mormor och morfar på eftermiddagen och träffa ännu en tomte. Sedan hem och vänta på tomten hemma på kvällen också. Då hann vi ju liksom inte med att äta hemma så blev det perfekt att äta hemma kvällen innan!

Sedan många år tillbaka så är det inte samma farande på julaftonen men julbordet 23 december har vi ändå! En mycket bra tradition tycker jag! I år har mamma dessutom tänkt till på maten och insett att det brukar tillagas alldeles för mycket mat så i år har och var en som kommer hem till mamma fått välja tre saker som man vill ska finnas på julbordet. Mitt val var lätt: julskinka, rödbetssallad (köpt) och Janssons!


Har varit dålig på att fota denna kväll så några bilder att visa har jag inte, men ska försöka ta bilder i år istället!



Kommentarer
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Kalas!

Och vad sugen jag blir på julbord. Kanske var tur att du inte hade några kort ;)

Återkommer i kväll med sammanställningen.



Hälsningar

Yohanna

2011-12-21 @ 16:55:07
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

God Afton!

Då ville jag bara meddela att veckans sammanställning av real life ligger ute nu för granskning av er ;)

http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/december/sammanstallning-av-real-life-julspecial.html



Tack för medverkan denna veckan.

Nästa vecka kör vi igen.



Hälsningar

Yohanna

2011-12-22 @ 00:04:49
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0