Real Life: Framtidsdrömmar


Veckans Real Life hos Yohanna handlar om framtidsdrömmar och Yohanna undrar:

- Har du några framtidsdrömmar?
- Har/hade du några framtidsdrömmar som du fått ge upp?
- Har du några drömmar som ändrat sig med tiden?
- Har du några som blivit precis som du tänkt dig?
- Är det bra att behöva ge upp sina framtidsdrömmar?


Jag känner väl att det där med framtidsdrömmar kanske var något som man hade mer som liten då man planerade hur livet skulle bli när man ”blev stor”. Och många olika framtidsdrömmar har jag haft genom åren, men det är väl ingen av dem som blivit så som jag föreställde mig det då. Och det är jag i dagens läge väldigt glad för måste jag säga!


En dröm som jag hade som liten var att bli bibliotekarie! Jag är ju så gammal att när jag var liten och lånade böcker på biblioteket fick man först skriva i sitt lånenummer på den där lilla lappen längst bak i boken. Sedan tog bibliotekarien det kortet, satte en datumstämpel på det och sedan en datumstämpel på ett litet ”fladdrigt” blad längst bak i boken så att man skulle veta när det var dags att lämna tillbaka böckerna.

Och det var just det här med att stämpla böckerna som lockade mig, därför ville jag bli bibliotekarie! Ett yrke som jag så småningom förstod handlade om så mycket mer än att stämpla böcker. Och nu sker det ju även digitalt så jag hade ju ändå inte fått roa mig med dessa stämplar! Men en gång i veckan får jag faktiskt leka bibliotekarie nu för tiden! För på vår skolan finns nämligen ett bibliotek som är en filiadel till huvudbiblioteket så när barnen lånar här i skolan måste det göras på rätt sätt! Så då får jag scanna barnens lånekort och sedan scanna boken! Utveckling från stämpling!



En period i livet hade jag en dröm om att bo ute på landet på en gård med lite hönor och får. Något jobb skulle jag inte ha utan jag skulle leva på min gård! Väldigt nöjd över att den drömmen heller aldrig blev mer än en fantasi kan jag ju lätt säga!


Men sen hade jag en ganska lång period då jag faktiskt inte visste ”vad jag ville bli”. Och så var det dags att söka till gymnasiet och det var ju inte så himla lätt när man inte visste vad man ville! Så jag valde en enkel väg och valde en tvåårig textilutbildning för att syssla med något som jag gillade medan jag bestämde mig. Det var två roliga år som jag sedan förlängde med ett extra basår på komvux för att läsa in "samhälls-behörighet".

Så småningom blev jag på det klara med att det var lärare jag ville bli. Fick då komplettera med ett år på högskolan i Växjö för att få även "naturbehörighet" innan jag kunde läsa lärarutbildningen. Så lärare blev jag  och där är jag nu och stortrivs med det!


Sen hade man ju även den här tanken med att skaffa familj och så, för det hör ju liksom till! Min tanke som liten var att jag skulle ha familj med tre barn. Och det vet vi ju alla hur min tankar i den frågan är numera! Är så nöjd med min lilla familj som jag har nu!

Sen är det ju lite kul som jag och Vanja satt och pratade om saker som man när man var mindre tänkte att så där ska jag inte göra som vuxen. Som exempel det här med choklad, när man var liten var choklad godis och inget mer med det. Och man förstod inte det här med att det skulle vara så märkvärdigt med ”fin” choklad” och praliner. Och hur tänker vi nu?! Visst är det väldigt speciellt med de där fina pralinerna! Och kaffet! Hur viktigt kan det vara med det där kaffet egentligen? Oj, oj, vad naiv man var som liten!



Så det där med framtidsdrömmar som gått om intet eller förverkligats är det ju lite si och så med eftersom jag egentligen aldrig haft någon specifik dröm så där. Jag tror mer på att livet blir som det blir och vad man gör det till. Har man för stora planer och tankar blir man nog lätt besviken.

 



Kommentarer
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Sammanställningen ligger nu ute:

http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/april/sammanstallning-real-life-framtidsdrommar.html

och jag tackar sâ mycket för att du ställde upp och berättade.

Nästa vecka kör vi igen.



Hälsningar

Yohanna

2012-04-18 @ 23:50:22
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Freja

Jag har varit lite tvärtom mot dig! Min mamma var lärare och skolbibliotekarie, så jag brukade hjälpa henne med biblioteket när jag var liten, och då fick jag minsann stämpla! Och kaffe drack jag i en period när jag var 5-6 år, men sen har jag avstått från det....

2012-04-19 @ 20:18:07
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0