Real Life: Påsktraditioner



Nu var det allt för länge sen jag hängde på Yohannas Real Life-utmaningar igen! Fattar inte riktigt var tiden tar vägen. När Yohanna lägger ut sina utmaningar brukar jag genast börja fundera på vad jag ska skriva. Men sen så plötsligt är det onsdag och dags att få iväg inlägget och då har jag inte hunnit få till det ändå...

Men, men denna gång hänger jag på i alla fall! Denna vecka handlar det om Påsk-traditioner (passande nog nu när det är påskhelg)!

Yohnna ställer följande frågor:
- Hur firar ni påsk?
- Några speciella traditioner?
- Några traditioner från din barndom vs som du hittat på själv?
- Påskminnen?

Hur har jag det då med mina påsk-traditioner?
Inte så mycket måste jag säga. Är väl egentligen så att helgen passerar halvt obemärkt här hemma hos oss. Det stora är väl att jag har Påsk-lov i alla fall och det är ju trevligt!

Några årliga återkommande traditioner har vi inte direkt. Jo men just ja, att åka på Custom Motor Show på Elmia är ju en återkommade påsk-aktivitet förstås! Men bortsett från det så är det inget mer.

Annat var det naturligtvis när man var liten, är väl lite så att traditioner och sånt är mer viktigt för barn. Vill minnas att själv påskandet började på Skärtorsdagen då Linda, Vanja och jag klädde ut oss till påsk-kärringar och knackde på hos de gamla på gatan och sjöng en vacker (?) påsksång för dem och som tack fick vi lite godis.

När jag var stor nog att smälla smällare fick jag följa med pappa och köpa smällare som jag sedan ägnade många timmar åt att smälla av.

På själva påsk-aftonen åkte vi ofta till Torget på morgonen. Och sedan hemma var det dags för påskäggs-jakt. Mamma gömde äggen för hos oss var det inget snack om Påsk-haren. Minns dock ett år när vi var i stugan och firade påsk och grannens barn kom och knackade på och meddelade att påskharen varit i vår trädgård med påskägg! Det var nog egentligen första gången som jag hörde talas om påskharen tror jag.

Någon form av påskägg får jag varje år av mamma, i år innehållandes lotter som tyvärr var utan vinst!

Nu när man tänker tillbaka så firade vi nog påsk på lite olika sätt. För det ringer en klocka att vi var hos mormor och morfar i Baskarp också. Och där var det nog en påskeld som vi gick och kikade på också.

Ägg hör ju givetvis till påsken också och som traditionen bjöd skulle de ju målas också! Annars så har jag inga direkt minnen av någon särskild påskmat men jag antar att det var påskbord även när jag var liten. Påskbord är inget direkt som jag har tagit fasta på, vissa år får vi det hos mamma men vissa år hoppar vi över det. I år blev det dock hos mamma redan i torsdags eftersom storebror var hemma på besök i några dagar då.

Men som sagt några nuvarande påsk-traditioner har vi alltså inte här hemma hos oss. Skulle kanske va lite kul, men då krävs det ju lite engagemang och det är ju skönt att bara vara ledig bnör man är ledig så det är nog bäst som det är!


Kommentarer
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Jäattekul att läsa och visst är det så att traditioner kräver ju lite engagemang ;)

Återkommer med sammanställningen på onsdag.

Så glad över att du ville vara med igen.



Hälsningar

Yohanna

2012-04-08 @ 18:58:17
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Hej hopp!

Här kommer sammanställningen:

http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/april/sammanstallning-av-real-life-pasktraditione.html

Kul att du ville vara med och nästa vecka kör vi igen ;)



Tack och hälsning

Yohanna

2012-04-13 @ 00:05:35
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Freja

Kul att läsa, det liknar lite som det är för mig. Minnen från när jag var liten om häxutklädning och målning av ägg, men nu är jag helt utan traditioner. Förutom att barnen vill ha påskägg, men det fixar min man...

2012-04-16 @ 16:10:56
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0