Real Life: Julgransplundring

Årets första Real Life-utmaning hos Yohanna handlar om Julgransplundringar. Yohanna berättar själv om minnen tillbaka i tiden då hon dansade ut julen tillsammans med sin farmor. Och Yohanna kan minsann alla danser som hör till!

Jag minns att när vi var mindre, min bror och jag, så hade vi julgransplundring hemma som mamma fixade med. Kommer inte ihåg allt men vill minnas att det det hade placerats godis i granen som vi skulle hitta med förbundna ögon.

Jag vill även minnas att det ibland var så att vi fick något paket och att vi då fick en "skatt-karta" för att hitta vårat paket. Men detta kansek är något som jag har helt fel i, men då får väl mamma hojta till! För om det stämmer så vill jag minnas att jag ett år i mitt paket fick en jättesöt nalle som hade en röd nattskjorta med texten "I love Teddy".

Nallen är jag helt säker på för den hängde med i många år. Tyvärr så vet jag inte var den finns nu, trodde jag hade den uppe på vinden men hittade den inte när jag var uppe nyss för att plocka fram den för fotografering. Men som sagt nallen minns jag väl och den var med mig när jag opererade bort min brustna blindtarm för typ hundra år sedan.

Men nu för tiden så är det här med julgransplundring inget jag lägger någon tid på. Vi har ju inte ens någon gran för sjutton och dessutom var det ju ett tag sedan jag städade bort julen nu! Men på jobbet blir det i alla fall dans kring granen med alla barn på hela skolan på fredag, då blir det Karusellen, Vi äro musikanter, Små grodorna och Raketen så klart!

Update: Fick kommentar från mamma som bekräftade att vi hade julgransplundring och paketen som vi fick var sådana som  Tomten hade glömt!

(Bild hittade via Google)



Kommentarer
Postat av: Miriam

Tror inte vi hade nån speciell julgransplundring här hemma, men i vår hembygdsgård var det en. Den var alltid söndagen innan skolans vårtermin började. Och det var liksom avstampet för julen och starten inför våren. Här finns fortfarande gran, ljusstakar, stjärnor och gardiner kvar. Ska ev ta bort det i helgen. Tycker det blir så tomt sen....även om jag har andra lampor i fönstren....Varje gång jag plockat bort julen är det som en liten sorg. Och jag längtar redan efter att få plocka fram det igen!=)

Må så jättegott!

Kram Kram1

2012-01-12 @ 08:42:07
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: lenasjöqvist

Hejsan!

Julgransplundring hade vi och det var tomten som hade glömt en julklapp var till er.

Kram mamma

2012-01-12 @ 17:29:04
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Kalas!

Sättermig med sammanställningen nu och återkommer om en stund.



Hälsningar

Yohanna

2012-01-12 @ 23:00:16
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

God Afton!

Då ligger sammanställningen ute.



http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/sammanstallning-av-real-life-julgransplundr.html



Trevlig läsning och tack för att du berättade denna vecka.

Hälsningar

Yohanna

2012-01-13 @ 00:17:25
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0