Real Life: Matlagning

Veckans Real Life-utmaning hos Yohanna handlar om matlagning: Yohanna undrar hur det går till hemma hos var och en ? Vem lagar maten? Vem bestämmer vad som ska ätas? Vem fixar undan efteråt? Och så vidare... Här hemma går det till enligt följande:


Jag börjar med att göra en tvåveckors matsedel:



Sedan åker vi till Ica Maxi varannan vecka för att handla vad som behövs för de kommande två veckorna då:


Så i huvudsak är det jag som bestämmer vad som ska tillagas och handlas men Jimi följer sedan snällt med och hjälper till med inhandlingen. Vi använder oss av Ica Maxis självscanning vilket underlättar enormt tycker jag!


När det sedan kommer till själva matlagningen är det i huvudsak jag som ansvarar även för den:



Jag är ingen superduktig kock direkt och jag tycker inte alltid att det det roligaste som finns att laga mat men inte världens tråkigaste heller. Det där går lite i perioder och vissa perioder är jag väldigt enkelspårig och kör på samma gamla vanliga maträtter. Men inbland så blir jag inspirerad av att laga nya maträtter.
Just nu är det ju dessutom så att vi är i slutfasen av vårat nya kök! Det kök som vi har nu är inte det mest ultimata för avancerad matlagning då det är ett väldigt litet kök med en liten spis och sparsamma arbetsutrymmen anno 1949. Nu kan jag ju alltid skylla på det i alla fall och säga att det blir bättre när vi använder det nya köket... För visst är det så jag tänker i alla fall, återstår att se hur det blir på "riktigt" framöver nu då!

När då sedan maten är uppäten och bara disken återstår så turas vi om en del om att ta hand om disken. Jag gör det oftast men Jimi hjälper till titt som tätt.


Även här har vi nya köket att se fram emot med lyxmaskinen DISKMASKIN! Något som kommer underlätta hushållsbestyren radikalt tänker jag mig. Jag tycker det är så tråkigt att sätta sig vid bordet när diskbänken är fullbelamrad med disk och sådant. Tänk att kunna få undan det mest i diskmaskinen medans man håller på att fixa maten! Likaså om man på kvällen har hanterat fram en del disk i köket så är det oerhört tråkigt att komma upp till det vid nästa dags frukost.
Det är väl så upplägget fungerar hemma hos oss då jag tar det största ansvaret för matbiten. Och det är inget som jag klagar på faktiskt utan jag är helt nöjd. Jimi har ju dessutom mer eller mindre helt på egen hand fixat så att jag snart har världens bästa kök! Vad mer kan man begära?!


Kommentarer
Postat av: Tone

Ja jag vet man borde verkligen använda den jämt, den för ju bara positivt med sig :)

2012-01-17 @ 17:59:42
URL: http://foodloveandphotography.blogg.se/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Kalas!

Jag återkommerm med sammanställningen i morgon.

Visst fortsätter vi som vi gjort nu. Det verkar ju fungera bra.



Hälsningar

Yohanna

2012-01-17 @ 18:33:38
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Lindha

Låter ungefär som hos oss... Här är det jag som planerar matlistorna och skriver inköpslistor. Har tur som får hjälp med både handling och disk. Tillagningen står jag för men då slipper jag städningen. En rätt ok uppdelning med tanke på hur stort vi bor!



Förstår att du längtar efter nya köket och diskmaskinen i synnerhet, det är stor skillnad att ha en!!



Må så gott!

Kram Lindha

2012-01-17 @ 19:30:29
URL: http://lindhasplejs.blogspot.com
Postat av: Yohanna i Las Palmas

God Afton!

Nu ligger sammanställningen för real life ute:

http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/sammanstallning-av-real-life-matlagning.html



Tack så mycket för att du var med och nästa vecka kör vi igen.



Hälsningar

Yohanna

2012-01-19 @ 00:15:16
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Miriam

Visst går inspirationen i olika faser. Vissa dagar har jag också koma vad gäller att komma på eller lust. Men oftast flyter det på bra. Förr när alla barnen gick i skolan så gjorde jag också matsedlar här hemma, för att dom inte skulle få samma mat i skolan och hemma. Förstår att du väntar på ditt nya kök nu...och diskmaskin!=)

Kram!

2012-01-19 @ 08:26:43
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: AnnaPanna

Det där borde jag börja med, två veckor matsedel!! Hur jag nu ska få ihop maträtter som inte innehåller, köttbullar, korv eller PASTA!! ;D



Jag gillar ju att laga mat...jag är bara laaat!! ;D

2012-01-19 @ 13:11:43
URL: http://annapannis.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Jag gör med matsedel fast jag gör för en vecka i taget. Gubben får har synpunkter men oftast är han nöjd. han plockar bara bort om det innehåller bönor eller couscous haha

2012-01-19 @ 16:01:01
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0