Real Life: Veckohandling

 
Veckans Real Life inne hos Yohanna handlar om "Veckohandling" och Yohanna undrar hur vi har det med handlingen hemma hos oss. Handlar vi lite varje dag? Storhandlar vi på ett och samma stället? Köper vi olika varor i olika specialbutiker? Eller hur gör vi?
 
Hemma hos oss är det här med handlingen ett ganska stort projekt egentligen! Vi har ju ett bra tag nu anammat det här med så kallad storhandling och åker därför och storhandlar på Ica Maxi inne i Jönköping varannan vecka.
 
Att storhandla kräver en del förberedelser för att det liksom ska fylla sin funktion. Och så här går det till hemma hos oss:
 
1:
Jag börjar med att planera upp middagen för två veckor framöver. Försöker vara lite kreativ och hitta lite nya recept i tidningar och på nätet men tyvärr blir det allt för ofta ganska snarlik mat vecka ut och vecka in. Men målet är att en ny maträtt ska testas i alla fall en gång under en tvåveckorsperiod. Så alltså fram med mitt planeringsblock, tidningar, utskrifter från datorn och min recept-pärm så kör jag igång med planeringen.
 
 
 
2:
När då menyn för de kommande två veckorna är klar blir nästa steg att kolla upp vad som behöver handlas. Fram med block nummer två där jag gör ett utkast på handlingslistan uppdelat i kategorier efter produkt-typ exempelvis frukt och grönt, mejeriprodukter, frysprodukter, torrvaror etc. Här fyller jag då på vad som behöver köpas utifrån den mat som ska tillagas och övriga varor som behöver inhandlas. Här blir ju mycket samma vad det gäller till exempel havregryn, lingonsylt, mjölk, pålägg och kvarg.
 
 
 
3:
När utkastet är klart och förhoppningsis inget mer ska tillkomma så är det dags att renskriva inköpslistan som sedan ska tas med till affären. Denna inköpslista skrivs utifrån den ordning som varorna kommer i butiken vilket i vår Ica Maxi betyder att vi börjar i regel med frukt och grönt, fortsätter med kätt och charkprodukter, vidare till mejeriprodukterna, frysprodukterna och torrvarorna. Allt i samma ordning som på min lista. 
 
Vissa gånger brukar jag även i förväg skriva upp hur mycket jag tror att de olika varorna kommer att kosta och sedan summera ihop och se vad det blir och sedan jämföra med det riktiga kvittot så småningom. Denna omgångens slutsumma enligt min uppskattning hamnade på 1860 kronor.
 
 
 
4:
Sedan är det då bara att ta kassarna och bege sig till Ica Maxi för själva handlingen då också. Givetvis har vi med egna kassar (allt för miljön... eller var det av snålhet?!).
 
 
 
5:
På plats i butiken hämtar vi ut en scanner eftersom vi kör med självscaning. Ett himla bra system tycker jag och det sparar en himla massa tid och jobb. Sedan handlas då allt enligt ordningen på listan och det är faktiskt väldigt sällan som något annat än det som står på listan stoppas ned i kassarna.
 
 
Sedan checka ut och hopps att det inte blir rutinkontroll på självscanningen, vi har varit utan kontroll länge nu så det är väl bara en tidsfråga antar jag. Fasade för att jag skulle åka på det idag eftersom jag för ovanlighetens skull var själv och handlade, Jimi är nästan alltid med och handlar i vanliga fall, men ingen kontroll idag heller tack och lov.
 
Så gladeligen betala slutsumman som denna gång blev 1436 kronor. Min uppskattning var ju 1860 kr så den felade en hel del faktiskt! Det som jag hade uppskattat mest fel var faktiskt frukt och grönt som jag trodde skulle bli bra mycket dyrare än vad det blev. Skönt när det är på det hållet i alla fall!
 
 
6:
Slutligen då hem och packa upp alla varor på rätt plats i kyl, frys och skafferi. Sedan klarar vi oss utan någon större handling i två veckor framöver! Behöver dock komplettera med färsk frukt och grönsaker så klart, men det är ju överkomligt.
 
 
 
 
Yohanna undrade ju också om vi brukar handla i "specialbutiker" som säljer till exempel fisk, kött eller grönsaker. Som ni förstår av det som jag har skrivit här ovan så anammar jag inte det. Av enkelhetens skäl blir det att jag handlar allt på samma ställe. Det sparar ju en hel del tid förstås. Om det sparar pengar har jag ingen aning om då jag har dålig koll på annat utbud.
 
Inte heller lusläser jag reklamblad från de olika affärena och handlar på olika ställen för att spara några kronor. Skulle säkert vara lite mer lönsamt, men även här kör jag på smidigheten att handla allt på samma ställe (tid är ju också pengar på sitt sätt).
 
Inte heller brukar jag kolla i bladet från Ica Maxi även fast jag ska dit. Jag vet ju liksom innan vad jag behöver och behöver inte frestas att köpa något "bara för att det är si och så billigt"!
 
Något som jag också i mångt och mycket undviker är erbjudanden som "Ta 3 till det och det priset!" Hur ofta är det så att det råkar vara just 3 som man behöver då?! Allt som oftast 1 eller 2! Kollar man sen då på kvittot hur mycket man har sparat på det hela så rör det sig oftats om 1 - 2 kronor i det stora hela! Och de kronorna hade man ju sparat om man bara köpt så många som man tänkt från början (om man nu inte skulle ha så många som erbjudandet handlade om)!
 
 
Japp, där har ni mina tankar och system för min handling här hemma!
 


Kommentarer
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Tjenare vad duktiga ni är ;) Detta fâr bli veckans veckohandling ;)
Âterkommer med sammanställningen snart.

Hälsningar
Yohanna

2012-07-20 @ 00:23:48
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Här kommer veckans sammanställning:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/july/sammanstallning-av-real-life-veckohandling.html

Tack sâ mycket för att du var med och berättade om ditt liv.

Hälsningar
Yohanna

2012-07-20 @ 01:52:56
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se
Postat av: Freja

Vi är lika i några delar, men du är mer organiserad än mig. Vi gör planeringen och listorna veckovis, och jag sitter oxå med receptböckerna framme. Egna kassar och så scannar vi, men jag gör inte klart listorna i den ordning prylarna kommer i affären. Det kanske är för att det sällan är jag som gör den faktiska handlingen, den gör mannen. Där emellan är det färskvaror som grönsaker, frukt eller mjölk som vi fyller på med, då brukar ungarna få gå och handla det...

2012-07-20 @ 20:40:08
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Sofie

Wooow!! Vilken superorganiserad handling! Imponerad :D

2012-07-22 @ 22:56:04
URL: http://prettywoman1.blogg.se
Postat av: Anonym

Det var planering det...lite avundsjuk är jag ska du veta! Okej, jag planerar allt en hel här med och det veckohandlas. Mycket beroende på att vi bor 3 mil från köpcentrat. Så länge barnen bodde hemma så hade jag liknande system som du med planering, och att det skulle vara synkat med skolan så att samma maträtt inte serverades på båda ställen. Logistik kan man kalla det=)
Kram kram!

2012-11-17 @ 13:17:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0