3 månader och det börjar synas på magen!

Idag, fredag, är det min sista "Deffardag"! Jag har nu i  lite mer än tre månader kört på "diet" och då räknat alla kalorier som jag ätit varje dag. Mitt mål har inte varit att gå ner i vikt på vågen utan helt enkelt att tona till kroppen lite grann för att få den lite mer fast och lite mer muskler.
 
Jag har därför valt att ligga på ett underskott på 500 kalorier/dag. Det har varit väldigt lärorikt om än en hel del bökandes med vägning av mat och uträkning enligt tabeller och sådant. För några veckor sen var det extra segt, men det var bara att tappert kämpa på.
 
Jag har heller inte varit helt slaviskt varje dag utan när jag har varit bortrest så har jag givetvis släppt på tyglarna. Även lördagarna har jag haft lite friare utan vägning och räkning på maten.
 
För att tona till kroppen och få mer muskler räcker det givetvis inte med att räkna kalorier och ligga på ett underskott utan jag har även tillbringat många timmar på gymmet och i elljusspåret. Min målsättning har varit att träna 5-6 gånger/vecka.
 
Vad har det då gett för resultat allt detta vägandes, räknandes och träningstimmar?
Jag märker själv en toning på kroppen och jag känner mer muskelkonturer och jag orkar mer både på gymmet och när jag springer. Men jag känner att jag har mycket kvar att jobba med då jag lär mig hela tiden.
 
Det mest positiva och överraskande var en dag när jag stod vid spegeln och fick syn på att jag började få konturer till rutor på magen! Inte mycket men de finns att skönja där minsann! Något som jag aldrig tidigare upplevt så det var rätt häftigt! Dessutom oerhört peppande att fortsätta kämpa på för visst är det snyggt med rutor på magen (även på tjejer)?!
 
Jag kommer nu inte hålla på med vägning och räkning av maten, men givetvis ändå äta rätt. Har ju ganska bra koll ändå utan att väga nu hur mycket jag bör äta. Träningen kommer jag absolut fortsätta med för det är något som jag just nu älskar att roa mig med, både på gymmet och ute i spåret. Utomhusjoggingen lär väl kanske snart få bytas ut när det börjar bli kallare och tråkigt nog även snö framöver. Men lite ombyte är nog bra för kroppen också!
 
Nästa steg i det hela tänker jag mig är att till våren köra en "deffperiod" och då göra det ännu mer seriöst med beräljning på fördelning av kolhydrater, fett och protein i kosten. Detta är något som kan öka resultaten ytterligare ett snäpp tror jag.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0