Fotoskolan del 2

Dags för ny läxa i Fotoskolan! Denna vecka handlade det om det viktiga ljuset och läxan var att hitta ett valfritt motiv och fotografera det på 2-3 olika sätt genom att ändra ljussättningen. I "Lektionen" kan man läsa om Medljus (ljuskällan bakom fotgrafens rygg), Motljus (ljuskällan bakom motivet) och Sidoljus (ljuskällan från sidan av motivet).

Här är valet av de bilder som jag bidra med till läxan denna omgång:

Började med att fota i medljus:



Sedan fotade jag i motljus:



Och slutligen med sidoljus:



Jag testade även att fota med sidoljus och samtidigt använda mig av en reflexskärm för att belysa även den "mörkare" sidan:



I "Lektionen" stod det också en del om hur det naturliga ljuset ändrar karaktär under en dag. Ska testa någon dag framöver nu att fota samma motiv under olika tidpunkter på dygnet.


Kommentarer
Postat av: Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge!

Härligt jobbat med läxan, roligt att du vill prova att fota under olika tider på dygnet sen med för att se hur ljuset förändras under dagens gång. :-)



Lägger in dig i listan!

2011-07-06 @ 10:00:28
URL: http://myhappydays.se
Postat av: AnnikaS

Så fina bilder! Läckert sätt att visa upp sina smycken.

kram Annika

2011-07-06 @ 19:56:24
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Kikan

Åh vad fint! Jag glömde alldels bort denna veckas läxa :( Kram Kikan

2011-07-07 @ 11:07:13
URL: http://hemmahoskikan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0