Fotoskolan del 3

Denna veckan handlade Fotoskolan om de manuella inställningarna i kameran. Något som jag hört talas mycket om men som jag aldrig tagit mig för att testa av ren okunskap och osäkerhet. Men så igår då så började jag testa lite försiktigt. Jag kan inte säga att jag är mycket klokare på de olika inställningarnas innebörd (när jag ska göra vilken inställning och så) men jag ser ju verkligen skillnad på bilderna! Det här är absolut något jag kommer testa på ännu mer för jag inser ju att det inte fungerar att bara läsa sig till utan det gäller att leka sig fram. Men tack vare Fotoskolan så har jag nu börjat testa i alla fall och vågar släppa de automatiska programmen!

Lektionen handlade om Bländare, Slutare och Iso-hastighet. Lite kort (och utan att jag fattar det helt) så är det bländaren som bestämmer bildens skärpedjup alltså hur mycket som ska hamna i skärpa. Slutaren bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in i bländaren (exponeringstid). Iso-hastigheten anger ljuskänsligheten på något sätt.

Så de här inställningarna har jag nu testat att laborera med och här följer några av mina bilder. Temat för läxan skulle ju vara sommar och det blev att jag fotade en liten "skogsdunge" med ormbunkar. Kanske inte det som jag mest förknippar med sommar men det var det som blev motivet vid mitt test och eftersom läxan ska in idag så får det bli som det blir. Och jag lovar Fotoskolans Fröken att jag ska testa mycket mycket mer för det var verkligen kul.

Nåja, slutbabblat så här är bilderna då:

Jag hade kameran på en pall och med självutlösare för att på så sätt aldrig behöva fundera på hur jag höll kameran och för att på så vis få så rättvis jämförelse som möjligt. Jag började med att ta ett foto på helautomatisk inställning för att se vilka värde som kameran valde:


Bländartal F/6.3     Exponeringstid 1/100 sek     ISO-hastighet 200


Sedan satte jag då igång att ändra inställningar och då blev det så här:

Bländartal F/4     Exponeringstid 1/320 sek     ISO-hastighet 800



Bländartal F/10     Exponeringstid 1/15 sek     ISO-hastighet 800



Bländartal F/11     Exponeringstid 1/320 sek     ISO-hastighet 800



Bländartal F/4     Exponeringstid 1/1000 sek     ISO-hastighet 200



Bländartal F/4     Exponeringstid 1/320 sek     ISO-hastighet 400


Tanken med läxan var ju även att vi skulle använda oss av det som vi lärt oss i Del 1 och 2 också, men det kan jag säga att jag inte använde mig av när jag testade inställningarna.

Men däremot har jag fotat samma motiv vid tre olika tillfällen på dygnet för att se hur ljuset förändras, vilket egentligen hörde till läxan på Del 2.
Så här är bilder på stugan jag befinner mig i just nu:

Klockan 8.10:



Klockan 12.20:



Klockan 20.00



Jag tog även bilder på utsikten från matrummet:

Klockan 8.10:



Klockan 12.20:



Klockan 20.00:


Rätt häftigt faktiskt då man likson tänker att det egentligen alltid ser likadant ut, men bilderna visar ju en otrolig skillnad!


Oj, vilket långt inlägg det blev! Nu blir det till att öva, öva och öva för att få så bra bilder som möjligt framöver! Häng på Fotoskolan du också om du vill lära dig mer om din kamera och fotografering! Eller bara kika in i Josefins fina blog och inspireras av hennes underbara foton!



Kommentarer
Postat av: Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge!

Vag glad jag blir att jag lyckats få dig att prova de manuella inställningarna, visst är det roligt!? Man inbillar sig oftast att något är svårt men bara man provar så brukar det ju oftast gå vägen och det är det jag vill att mina elever i fotoskolan ska göra, bara släppa loss och utforska kamerans möjligheter för att få ut det mesta av fotograferingen. Vad roligt att du även provade att fotografera samma vy vid olika tidpunkter på dygnet, visst vart det skillnad!



Länkar dig för ett väl utfört arbete, bravo!!

2011-07-13 @ 19:29:49
URL: http://myhappydays.se
Postat av: Everlasting

Vilka fina bilder, och intressant att se hur mycket man kan göra med inställningarna. Det där med att låta ljuset förändras under dagen gjorde jag också till del 2. Du kan se de bilderna här:

http://kattisbiggestfan.blogg.se/2011/july/happy-days-fotoskola-del-ii.html

2011-07-13 @ 19:45:17
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Hej!

Kul att du kikade in hos mig.

Och kul att se hur dina blder blev. Jag skulle också ha velat gjort som dig, ta bild på samma sak med olika inställningar för att se skillnaderna. Men jag har inte hunnit idag. Hoppas på att få tid SNART!

Nu en god natt och nya tag i morgon.

Hälsningar

Yohanna

2011-07-13 @ 23:00:32
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0