Real Life. Matlagning

Då var det dags för ett nytt inlägg i Real Life-kategorin med uppmaning från Yohanna! Denna vecka handlar det då om matlagning eller snarare planering och förbredelser för matlagningen.
 
I sitt inlägg undrar Yohanna:
- Hur går det till med planeringen?
- Hur och vem planerar maten?
- Hur får ni det att variera?
- Tänker ni på något extra viktigt? 
- Finns det någon maträtt som alltid återkommer?
 
Och så här fungerar det då hemma hos oss:
Vi kör ju på regelbunden tvåveckors-storhandling. Inför detta storköp gör jag alltid en matplanering för kommande två veckor.
 
Jag försöker variera så gott det går, men med tanke på att maten ska vara ganska lättlagad så är det inte alltid så lätt. Men jag hämtar inspiration från receptböcker och tidningar som jag samlat på mig:
 
 
Jag försöker också få maten så hälsosam och nyttig som möjligt så klart. Till stor hjälp har jag receptboken "Muskelmat" som jag köpte när vi var på Fitnessfestivalen. Härifrån har jag testat en hel del nya recep faktiskt och jag är mycket nöjd med just detta inköp. Många receptböcker tycker jag annars kan vara för avancerade för just min matlagning.
 
Visst är det så att vissa maträtter återkommer ganska så regelbundet, en ganska så frekvent middag som nog nästan finns med under varje tvåveckorsperiod är spaghetti och köttfärssås.
 
En dag i vecka (oftast tisdagar) äter vi fisk och mestadels är det laxfilé i ugn som går snabbt och inte kräver några förberedelser över huvud taget! På med lite pesto eller nån krydda och så in i ugnen, till det blir det oftast cous cous. Men har även testa lite nya olika fiskrätter tak vare ovan nämnda bok! Jag har till exempel tillagat Pangasusfilé, något som jag aldrig hört talas om tidigare!
 
Kyckling i olika form förekommer också varje vecka, antingen i någon wok, stekt eller ugnsgratinerad eller någon gryta då och då.
 
Egentligen tycker jag att det är ganska kul att laga mat och testa nya recept, men jag är dålig på att prioritera tid för just detta.
 


Kommentarer
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Skitbra! Och kul att du är med igen. Ja denna spagetti och köttfärssås återkommer hos oss också ;)

Hälsning
Yohanna i Las Palmas

2014-03-09 @ 12:33:52
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se
Postat av: Freja

Din meny låter väldigt lik vår! Jag har några receptböcker med snabb vardagsmat, de är guld värda!

2014-03-11 @ 19:12:30
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Smid




RSS 2.0